Äggledarkoll

18 Maj

Jag funderar på att gå och kolla mina äggledare med kontraströntgen… det har jag aldrig gjort… och även om jag varit gravid tidigare så var det ju länge sedan (2002) och saker och ting kan ju hända. En av barnmorskorna på Storkklinik sa att det kan vara bra att titta så att allt är som det ska, äggledarna är ju tunna som en sytråd och det är ju inte så kul att lägga en massa pengar och energi på att inseminera om det senare visar sig att det är något fel på äggledarna. Jag har dock varit på en vanlig gynundersökning med ultraljud och då såg hon att jag hade äggblåsor men kanske är det bra att kolla även äggledarna. Är det någon av er andra som gjort det? och har ni några tips på var i Stockholm det är lätt att få en tid? Hörde att det tar ca 4 månader att få en tid till detta på Mamma Mia och det känns ju lite länge att vänta. Men jag kommer i alla fall att åka och göra ett nytt försök om ca 1 1/5 vecka även om jag inte hunnit gör äggledarkollen.

4 svar to “Äggledarkoll”

  1. jagvilljagkan maj 18, 2011 den 8:43 e m #

    Jag har spolat, ett par gånger om dessutom (lyllos mig…) men tyvärr inte i sthlm.

    Jag tycker absolut att du ska göra det! Jag tycker faktiskt att _alla_ som planerar att försöka sig på att bli gravid ska kolla om äggledarna ser ut som de ska!! (När jag gjorde min hittades en polyp som växte därinne – så den fick jag ta bort innan jag började försöka.)

    Fyra månader? jisses!! Kan inte din vanliga gyn lösa? Fast det är klart, mamma mia kanske är din vanliga gyn. Glöm att jag sa nåt 😀

    Lycka till!

  2. vemvet maj 19, 2011 den 6:12 f m #

    Hej,

    Jag fick ju göra en kontraströntgen med ultraljud nu innan jag åkte till danmark sist eftersom jag haft ett utomkveds men äggledaren är kvar. Det var skönt att se att det var bra passage. Men läkaren var mycket noga med att påpeka att bara för att det rinner bra betyder det inte att allt är ok. Tydligen kan flimmerhåren vara förstörda eller så kan det vara andra fel som inte syns.

    Jag gjorde det på Ultragyn. Fick en remiss av min privatgyn. Är nog bra om du kan hitta en gyn som kan skriva en remiss åt dig. Där var det ingen kö alls.

    Lycka till!

    • fia maj 21, 2011 den 9:29 f m #

      Vart ligger Ultragyn? är det på Läkarhuset vid Odenplan?

      • lyckatillnu! september 9, 2011 den 8:31 e m #

        Jag har genomfört kontraströntgen med ultraljud på ultragyn idag – ligger vid Odenplan, Läkarhuset vid Odenplan. http://www.ultragyn.se, tel: 08-587 101 88.

        Jag gick först till en gynekolog på ultragyn (Cilla Salamon), fick därefter en internremiss till ultragyn där kontrastundersökning genomförs. Kostnad undersökning 2000/ca 350 kr. Lycka till!

Lämna en kommentar